Vecka
19
Måndag
Gruppen som studerar nyanländas lärande har träff idag. Vi talade om de texter
vi läst och kopplade dessa till den sammanställning vi gjort av frågorna till
modersmålslärarna. Tanken var att se om vi kunde finna stöd i litteraturen som kunde
ge oss vidare stöd i vårt arbete inom ämnet.
Så kul att se resultaten av de undersökningar vi gjort tillsammans.
SVT sökte oss under dagen och ville göra ett reportage om vår verksamhet. Kul!
Jag kan inte undgå att fundera på vilken vinkling detta ges. Jag är stolt över
vår verksamhet på Emådalskolan. Vi har bra pedagoger som har fokus på
måluppfyllelse för alla elever. Det skulle vara jättekul att ge andra del av
våra samlade erfarenheter från vårt arbete med barnen.

Tisdag
Dagen inleddes med matråd klockan 08:00.
Barnen fick sedan redovisa vad man talat om i FBK-klassen.
Då frågor från matsalen kommit upp passade vi på att gå genom vad dukning
betyder och vilka delar som kan ingå när man dukar ett bord. Rasha och jag
spelade teater för barnen och vi låtsades sätta oss till bords för att äta.
Barnen var jätteengagerade och aktiva. Vi skrattade tillsammans åt teatern och
stoppade med jämna mellanrum för att tala om; glas, tallrik, gaffel, kniv och
sked. Vi översatte till alla de språk som fanns i klassrummet för att koppla
orden till de olika modersmålen. Utan tvekan veckans roligaste och mest aktiva
lektion.